Šanca na obnovu letov medzi Bratislavou a Košicami žije. Maximálne ceny leteniek už určili
Ministerstvo dopravy po uplynutí predĺženej lehoty na predkladanie ponúk do 31. júla ich už začalo skúmať, pričom výsledok by mal byť známy v priebehu niekoľkých týždňov. „Aktuálne posudzujeme ponuky, ktoré nám predložili leteckí dopravcovia. O víťazovi, ako aj ďalších podrobnostiach, budeme informovať v najbližších týždňoch," oznámila hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Neprezradila počet ponúk ani mená leteckých dopravcov, ktorí by pravidelnú linku medzi Bratislavou a Košicami chceli prevádzkovať. Má ísť o spojenie vo verejnom záujme s podporou štátu.
Podmienky prevádzky
Vyhláseniu výzvy na prevádzku linky zo záveru minulého roka a jej odobreniu Európskou komisiou predchádzali rokovania o uložení záväzku služby vo verejnom záujme.
Súťažné podklady si pôvodne vypýtalo päť leteckých dopravcov. Pre krátkosť času, nárast leteckej dopravy a situáciu na trhu s lietadlami by nestihli otvoriť novú linku koncom marca tohto roka, preto ministerstvo dopravy predĺžilo termín na ponuky z 20. februára do 31. júla.
Linka Bratislava – Košice by po úspešnom výbere dopravcu, ak už všetko pôjde podľa plánu, mohla fungovať od 26. októbra 2025 do 28. októbra 2028.
V prevádzke by bola sedemkrát týždenne s rotáciami letov z Košíc do Bratislavy a späť v pondelok, stredu, piatok ráno a večer, v nedeľu iba večer. Požadovaná minimálna kapacita lietadla je 40 pasažierov.

Maximálne ceny leteniek
Jednosmerná letenka bez batožiny v podpalubí by mala stáť maximálne 80 eur, spolu s ňou 90 eur. Obojsmerná by mala stáť najviac 130 eur, respektíve 145 eur. To sú zhruba aj náklady pri ceste autom z Košíc do Bratislavy a späť. Prípadní záujemcovia o prevádzku linky mohli cenu leteniek upraviť už iba nadol.
Vzhľadom na cenu leteniek a rýchlejšiu prepravu očakávajú, že časť cestujúcich by o linku Bratislava – Košice mohla mať záujem. O jej obnove rozhodne popri cene leteniek napokon zrejme výška príspevku štátu na úhradu časti prevádzkových nákladov. O výške dotácie, ktorú bude štát ochotný zaplatiť, má po uzavretí tendra rozhodnúť vláda.
Vyplatená náhrada podľa ministerstva dopravy nesmie presiahnuť sumu potrebnú na pokrytie čistých nákladov vzniknutých pri plnení záväzkov zo služieb vo verejnom záujme, pričom zohľadnia príjmy, ktoré letecký dopravca dosiahol, a tiež primeraný zisk.
Náhrada môže pokrývať len výdavky zo skutočnej prevádzky leteckých dopravných služieb a výdavky vzniknuté na letiskách Košice a Bratislava súvisiace so službami na tejto trase.
Pochybnosti o linke
Snahy o obnovu vzdušného prepojenia západu a východu Slovenska po viac ako šiestich rokoch sprevádzali aj pochybnosti o jej perspektíve a záujme cestujúcich. „Žiadne informácie o prebiehajúcom tendri nemám a vyjadrovať sa budeme až po skončení tendra a oznámení výsledkov," zareagoval pre Štandard riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Po vlaňajšom oznámení zámeru obnoviť linku Bratislava – Košice sa dopravný expert vyjadril, že nevidí žiaden dôvod na jej vznik s dotáciou, na ktorú sa budú skladať všetci daňoví poplatníci. „Ak by bol dostatočný potenciál cestujúcich, tak by už dávno letecké spoločnosti takúto linku zaviedli,“ uviedol Matej.
Z dôvodu klimatických cieľov by podľa neho mala podpora smerovať do verejnej vlakovej a autobusovej dopravy. Pripustil, že ak bude dotácia linky dostatočne vysoká a cena letenky by nepresiahla približne 40 eur po dotácii, môže byť o linku záujem, avšak minimálny.

Letiskám by nová linka pomohla
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave a Letisko Košice by nové pravidelné spojenie privítali. „Rozšírenie siete leteckých spojení o vnútroštátnu linku medzi Bratislavou a Košicami by bolo nepochybne prínosom, najmä pre obchodných cestujúcich, keďže urýchli prepravu medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami,“ priblížila pre Štandard hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová.
Bratislavské letisko verí, že sa nájde letecký dopravca, ktorý sa rozhodne takéto letecké spojenie zabezpečovať. Podľa manažéra pre rozvoj obchodu, PR a marketing košického letiska Juraja Totha je cieľom rozšíriť sieť destinácií dostupných letecky z Košíc.
Letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami prevádzkovali v minulosti České aerolínie do začiatku roku 2019 s frekvenciou trikrát, respektíve šesťkrát týždenne s lietadlami typu ATR 42 a ATR 72. Išlo o súčasť linky z Prahy do Košíc s medzipristátím v Bratislave. Dopravca neskôr prestal lietať aj do Košíc.
Jedna z najstarších leteckých spoločností na svete vznikla pred viac ako sto rokmi v októbri 1923 pôvodne ako Československé štátne aerolínie. Prvú linku na trase Praha – Bratislava o rok neskôr predĺžila do Košíc.